söndag 6 april 2014

Ett recept på kiwisorbet

Igår gjorde jag en supergod sorbet. Så här kommer ett litet recept på den: 

5 kiwi
2 citroner
4 dl socker
8-9 dl vatten (jag tog cirka 8,5 dl. Men jag tror inte att det spelar så stor roll)

Jag började med att koka upp vattnet tillsammans med sockret. Det ska koka så länge att sockret löses upp och inte ligger på botten av kastrullen. Kylde sedan ned blandningen i kylskåpet i några timmar. Det måste nämligen vara helt kallt innan man kan börja blanda med frukten.

Skalade kiwifrukterna och mixade dem i matberedaren till en smet. 

Pressade saften ur de två citronerna.

Sen blandade jag ihop den kalla vatten- och sockerblandningen med kiwiröran och citronsaften och hällde allt i glassmaskinen. 

Så hällde jag upp sorbeten i plastburkar och ställde i frysen. Några timmar senare tog jag en sked och rörde om lite i dem så att de skulle frysa jämt.

(Om man inte har glassmaskin kan man antagligen ställa sorbeten direkt i frysen. Men då måste man röra ganska ofta. Och det är nog svårare att få till rätt konsistens.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar